Az osztrák munkaerőpiacon való érvényesüléshez nemcsak az a fontos, hogy minden szükséges információ szerepeljen az önéletrajzban, hanem az is, hogy az precízen, átláthatóan és hibátlanul legyen megírva. Korábbi blogunkban átbeszéltük, mi az önéletrajz, és miért fontos, ezt itt tudod elolvasni. Lássuk, melyek azok a gyakori hibák, amelyeket jobb elkerülni, amikor önéletrajzot készítünk.
1. Túl sok vagy túl kevés információ
Az önéletrajz egyik leggyakoribb hibája, ha túl hosszú vagy éppen túl rövid. Ha túl sok felesleges információt tartalmaz, akkor a lényeg elveszik, ha pedig túl kevés adat van benne, akkor nem fest teljes képet a jelöltről. Nem szükséges 20 oldalon át ecsetelned az önéletrajzodat, biztosan rövidebbre tudod szerkeszteni akkor is ha rengeteg tapasztalatod van. Illetve egy kézzel írott vagy begépelt fél oldal sem megoldás hiszen az meg komolytalan. A legjobb ha 2-5 oldalba bele tudod foglalni a tapasztalataidat, tudod, a kevesebb néha több.
2. Nem releváns tapasztalatokat is beleírsz
Tudom, tudom a legjobb az lenne ha már egyszer megszenvedtünk a megírásával, akkor maximum hozzáírjuk a legutóbbi munkahelyet és már kész is. Sajnos a valóságban ez nem ilyen egyszerű.
Az önéletrajzainkat mindig a megpályázott álláshoz kell igazítani.
Például ha : „2006-ban diákmunkát végeztem egy gyorsétteremben, ahol elértem, hogy a heti forgalom 15%-kal nőtt.”
Ez a tapasztalat felesleges, ha valaki például egy adminisztratív pozícióra, vagy egy burkolónak, villanyszerelőnek jelentkezik.
Az osztrák munkaadók számára fontos a szakmai háttér és a releváns képességek.
3. Rossz formázás és struktúra
A rendezetlen, kusza önéletrajz zavaró lehet a munkaadók számára. Fontos, hogy az önéletrajz áttekinthető legyen, és minden információ könnyen megtalálható legyen benne. A jó struktúra segít kiemelni a lényeges pontokat és gyors áttekinthetőséget biztosít.
Példa hibára: „Szakmai tapasztalat” rész alatt a munkahelyek keverve vannak időrendben, vagy a címek betűmérete és színe folyamatosan változik.
Javaslat: Alkalmazzunk jól bevált, áttekinthető formátumot és ragaszkodjunk az időrendi sorrendhez.
Egy tiszta, egyszerű betűtípus (például Arial vagy Times New Roman) és egységes stílus segíti a könnyű olvashatóságot.
Ne használj színes, mintás hátteret, fölösleges grafikai elemeket! Ez nagyon fontos!
4. Nyelvtani és helyesírási hibák
Az osztrák munkaadók nagy figyelmet fordítanak a pontosságra, így egy helyesírási vagy nyelvtani hiba komoly hátrányt jelenthet. Egy elütés vagy rossz helyesírás azt sugallhatja, hogy az illető nem figyel a részletekre, vagy nem szán elég időt a dokumentumok ellenőrzésére.
Javaslat: Mindig olvasd át az önéletrajzot, vagy kérd meg valakit, hogy ellenőrizze, mielőtt elküldenéd. Egy hibátlanul megírt önéletrajz pozitív benyomást kelt.
5. Az osztrák munkakultúra szempontjai
Az osztrák munkaadók számára fontos a precizitás, megbízhatóság és a jó szervezőkészség. Az önéletrajz szerkesztése során ezért fontos, hogy tükrözze ezeket az értékeket. Emellett, mivel Ausztriában a munkahelyeken általában a német nyelv használatos, mindig tüntesd fel a német nyelvtudás szintjét.
Példa hibára: „Német - Társalgási szint.” Ez a megfogalmazás homályos. Pontosabban így írd le: „Német - B2 szint.”
Javaslat: Az önéletrajz készítésekor érdemes a nyelvi készségeket a lehető legpontosabban megadni, és a kulturális értékeknek megfelelően precízen, pontosan szerkeszteni az adatokat.Nem érdemes valótlant állítani a nyelvtudás tekintetében, mivel már bevett szokás hogy interjú közben letesztelik a megjelölt nyelvtudást.
Összegzés
Ezek a hibák gyakoriak, de kis odafigyeléssel elkerülhetők. Egy jól átgondolt és gondosan megírt önéletrajz nemcsak a szakmai tapasztalatokat mutatja be, hanem a részletekre való odafigyelést is tükrözi – ami Ausztriában különösen értékelt tulajdonság.
Köszönöm hogy elolvastad, tarts velünk a következő, egyben utolsó blogbejegyzésünkben is az önéletrajzokat illetően.
Comentarios